حسین محجوب

نوشته شده توسط:علی عباسی | ۰ دیدگاه

 حسین محجوب

حسین محجوب (متولد ۱۰ مرداد ۱۳۲۷ در رشت) کارگردان، نویسنده و بازیگر است. وی دارای مدرک دیپلم ادبی بوده و نخستین کار سینمایی او بازی در فیلم رگبار به کارگردانی بهرام بیضایی است.وی به خاطر فیلم رنگ خدا به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد در جمع برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (بهمن ۱۳۷۷) بود.

 

زندگی هنری

پس از تحصیل در رشته ادبی و اخذ دیپلم،وارد عرصه تئاتر شد و نخستین نقش سینمایی اش را در فیلم رگبار ساخته بهرام بیضایی برعهده گرفت. پس از پیروزی انقلاب، سینما و تلویزیون کشورمان به نیروهای تازه نفس و جوان به خصوص در زمینه بازیگری نیاز داشت که محجوب را با وجود گزیده کاری اش نیز دربرمی گرفت.مجموعه تلویزیونی سربداران ساخته محمدعلی نجفی نخستین تجربه تلویزیونی اوست که به شدت هم مورد استقبال عموم قرار گرفت. در همین ایام نخستین فیلم بلند سینمایی اش را با عنوان چوپانان کویر با موضوعی روستایی جلوی دوربین برد که هیچگاه به نمایش عمومی درنیامد. نخستین نقش درخشان سینمایی محجوب در فیلم مادیان ساخته علی ژکان رقم خورد که بسیاری از سینمادوستان هنوز وی را با آن به یاد می آورند. ملودرامی روستایی که فضایی خشن مبتنی بر روابط کاملاً سنتی داشته و عواطف مخاطبان خود را نشانه رفته بود. او در نقش رحمت،درخششی فوق العاده داشته و کاملاً با نقش یکی شده است که در سال های بعد آن را به شکلی دیگر در رنگ خدا ساخته مجید مجیدی تکرار کرد.با همه اینها مادیان و نقش دشوار محجوب به چشم داوران جشنواره فیلم فجر نیامده و آنچنان که شایسته بود دیده نشد.ایفای موفق این نقش سیل نقش های اینچنینی را به سمت وی سرازیر کرد که در سینمای متکی بر کلیشه کشورمان قابل پیش بینی به نظر می رسید.برای مثال می توان به نقش هایش در فیلم های کنار برکه ها، دوران سربی ساخته خسرو معصومی،برهوت به کارگردانیمحمدعلی طالبی و ریحانه ساخته علی رئیسیان اشاره کرد. جالب اینکه نقش بسیار کوتاه اما تاثیرگذارش در فیلم شاید وقتی دیگر بیش از دیگر نقش های فوق، دیده شده و مورد تحسین قرار گرفت!. پرده آخر ساخته واروژ کریم مسیحی از آن دسته فیلم هایی است که به فیلم بازیگر شهرت داشته و اغلب بازیگران آن نیز بهترین نقش آفرینی های عمرشان را در آن به انجام رسانده اند. محجوب نیز در نقش یکی از افراد گروه تئاتر روحوضی که جهت اجرای نقشه شوم کامران میرزا به عمارت قدیمی آمده اند، حضوری موثر داشته و کمی نقش تاثیر چندانی بر کیفیت بازی اش نداشته و سرانجام نخستین نامزدی وی برای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را به ارمغان آورد.

وی در دهه هفتاد نیز روند گزیده کاری اش را حفظ کرده و کیفیت کارش را فدای کمیت آن نکرد. رنگ خدا ساخته مجید مجیدی به عنوان یکی از ده فیلم شاخص دهه هفتاد که نخستین نامزدی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را برای ایران به همراه آورد، درباره کودک نابینایی است که رابطه سرد و خصمانه ای با پدرش داشته و فراز و نشیب های زیادی را با او تا ساحل آرامش طی می کند. نقش پدر کاملاً انگ محجوب بوده و آناتومی چهره او نیز این شباهت ها را بیشتر کرده است. البته نقش یاد شده شباهت های بسیار به شخصیت رحمت فیلم مادیان دارد اما شباهت ها تعمدی نبوده و از جایی به بعد کاملاً از هم تفکیک می شوند. کیفیت نقش آفرینی محجوب به حدی بود که سرانجام سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را نصیبش ساخت که کاملاً سزاوار آن به نظر می رسید.

در دهه هشتاد محجوب به موازات سینما در تلویزیون نیز مشغول فعالیت شده و مخاطبان گسترده تری را پیش روی خود دید. صاحبدلانساخته محمدحسین لطیفی از جمله مجموعه های بسیار پربیننده تلویزیونی است که در ماه رمضان روی آنتن رفته و محجوب را به محبوبیتی فوق العاده رساند. شخصیت خلیل صحاف که برخلاف برادر بی ایمانش،اعتقادی قوی دارد پس از گرفتن قرآنی قدیمی برای صحافی به تحولی درونی دچار می شود. محجوب به قدری این شخصیت را خوب از کار درآورده که هنوز با دیگر شخصیت های مجموعه های ماه رمضان فرسنگ ها فاصله دارد. بازی در سکوت او از نقاط قوت کار اوست که در مجموعه فوق، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.من ترانه 15 سال دارم ساخته رسول صدرعاملی از دیگر کارهای شاخص دهه هشتاد اوست که با وجود کوتاهی، تاثیر عمیقی روی مخاطب برجای می گذارد. نگرانی های پدر زندانی دختری نوجوان به بهترین شکل در بازی او تبلور پیدا کرده و کیفیت چشمگیری دارد. به خصوص در صحنه های دو نفره اش با ترانه علیدوستی که حس واقع گرایی کار را دوچندان کرده است.

محجوب در سال های بعد در فیلم رسم عاشق کشی همچنان کاراکتر روستایی معروف خلق شده در مادیان و رنگ خدا را تکرار کرده و چیز تازه ای بدان اضافه نکرده است. طبل بزرگ زیر پای چپ از فیلم های دفاع مقدسی شاخصی است که متأسفانه آنچنان که باید دیده نشد و به همین خاطر نیز بازی خوب بازیگرانش نیز چندان به چشم نیامد.

ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی از جمله فیلم های گونه دینی کارنامه حسین محجوب است که نقشی نه چندان تاثیرگذار را نصیب او ساخت که تقریباً در حاشیه قرار دارد. مجموعه تلویزیونی در مسیر زاینده رود و شخصیت اصلی آن که می بایست لهجه اصفهانی هم داشته باشد، چالشی را برای محجوب رقم زد که با موفقیت از آن بیرون آمد.وی در نقش پدری فرزند از دست داده بازی متفاوتی را نشان داده و در این رابطه بیش از هرچیز ازچشمان نافذش برای انتقال حس خود بهره گرفته است.

 

فیلم‌شناسی

کارگردانی

  • مستند از یاد رفته (۱۳۸۳)
  • رویای سبز (۱۳۷۸)
  • مستند میراث یزد (۱۳۷۵)
  • در جستجوی تعادل (۱۳۷۲)
  • مستند ترکمن (۱۳۶۴)
  • چوپانان کویر (۱۳۵۹)
  • فیلم کوتاه آینه (۱۳۵۸)

تهیه کننده

  • در جستجوی تعادل (۱۳۷۲)
  • چوپانان کویر (۱۳۵۹)

 

بازیگری

(۱۳۹۲)ساکن طبقه وسط

(۱۳۹۲)با دیگران

 (۱۳۹۲)ترنج

مهتاب روی سکو (۱۳۸۷

ملک سلیمان (۱۳۸۷)

سبز کوچک (۱۳۸۶)

در مه بخوان (بالاتر از آسمان) (۱۳۸۵)

طبل بزرگ زیر پای چپ (۱۳۸۳)

خواب خاک (۱۳۸۲)

رسم عاشق کشی (۱۳۸۱)

صنوبر (۱۳۸۰)

من ترانه پانزده سال دارم (۱۳۸۰)

باران (۱۳۷۹)

علی و دنی (۱۳۷۹)

واهمه‌های حضور (آینه‌ها) (۱۳۷۸)

رنگ خدا (۱۳۷۶) 

براده‌های خورشید (۱۳۷۴)

ماه و خورشید (۱۳۷۴)

در جستجوی تعادل (۱۳۷۲)

پرده آخر (۱۳۶۹)

نقش عشق (۱۳۶۹)

ریحانه (۱۳۶۸)

برهوت (۱۳۶۷)

دوران سربی (۱۳۶۷)

شاید وقتی دیگر (۱۳۶۶)

کنار برکه ها (۱۳۶۵)

مادیان (۱۳۶۴)

رگبار (۱۳۵۱)

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!